[Sassy_Social_Share]

فانتزی و خیال‌پردازی

فانتزی و خیال‌پردازی در دنیای ما

به دنیای خیالات، فانتزی‌ها و رنگ‌ها، به دنیایی که در آن غرق رویا شوید علاقه دارید؟ پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

تمامی افراد در طول زندگی خود فانتزی‌های مختلفی را تجربه می‌کنند و در مورد موضوعات متعدد و متفاوتی خیال‌پردازی می‌نمایند. این فانتزی‌ها جزو علاقه‌مندی‌های هر فرد به حساب می‌آید که در گذشته، حال و آینده‌ی آن‌ها نقش پررنگی دارند و در صورت ایجاد شرایط مناسب جهت تجربه نمودن حال و هوای خیالاتشان احساسات خوشایندی را تجربه خواهند کرد که تا همیشه در خاطرشان خواهد ماند، حتی اگر موقعیت تحقق این رویاهای دل‌انگیز برای برخی از افراد مهیا نشود، فکر کردن به آن‌ها باعث سرزندگی می‌شود.

انسان‌ها در فانتزی‌های خود به اصول خاص و یا قواعدی مشخص پایبند نیستند و بسته به میزان قوی بودن قوه‌ی تخیلشان از مرز خیال و رویا می‌گذرند و مانند آهنگی دلنشین در اوهام و تخیلات جادویی و گاه فراطبیعی خود غرق می‌شوند

در فانتزی و خیال‌پردازی قواعد فیزیکی و طبیعی زیر پا گذاشته می‌شود و موجودات ناموجود، مکان‌های خیالی، فعالیت‌های غیرمعمول، حوادث خارق‌العاده، آرزوهای دور و نزدیک و دنیایی پر از رنگ و جادو که با هر دنیای دیگری متفاوت است و برای هیچ فردی به یک شکل نخواهد بود، تصویر می‌شوند. از ویژگی‌های اصلی فانتزی و خیال‌پردازی می‌توان به عناصر خیالی اشاره کرد که فضای مختص به خود را با قوانین خاص خود پدید می‌آورند و هرچه در آن رشد می‌کند با اصول زندگی عادی متفاوت است و داستانی اعجاب‌انگیز را توصیف خواهد کرد که گاه بی‌هیچ پایانی و برای مدت طولانی در ذهن و روح فرد ادامه خواهد یافت

در این ساختار خیالی هر مکانی برای ایجاد فانتزی و گسترش عناصر خیال‌پردازی ممکن است: شاید این مکان مخفی باشد یا در دنیای به ظاهر حقیقی ما وارد شود، شاید دنیای واقعی باشد که تا به حال به آن وارد نشده و یا عناصر متفاوت در آن مکان ناشناخته را تجربه نکرده باشیم و یا شاید هم به طور کامل در دنیایی خیالی اتفاق بیفتد. در هر صورت در هر مکانی که این خیالات شکل بگیرند و تجربه شوند احساساتی ناب را تداعی خواهند کرد و ناخودآگاه را در دستیابی به یک هدف رویایی هدایت می‌کنند.

تأثیرات فانتزی و خیال‌پردازی بر افراد

خیال‌پردازی و داشتن فانتزی‌های مختلف تأثیرات مثبتی بر ذهن و سلامت روان افراد در کلیه سنین می‌گذارد. هرچند استقبال از قوه تخیل به این مفهوم نیست که شما باید حتما به زمان بچگی خود سفر کنید تا احساسات خوشایندی را مجددا تجربه کنید بلکه می‌توانید فعالیت‌های ساده اما خلاقانه‌ای را در زندگی روزمره خود انجام دهید، حال این فعالیت‌ها می‌توانند رفتن به جاهای جدید و انجام امور خاص و متفاوت باشد یا اینکه در درون ذهن خود در مورد هر آنچه که رویایش را دارید فکر کنید و سفری خیالی را تجربه کنید.

خلاق بودن و خیال‌پردازی کردن در زمان فراغت به شما کمک کند تا با سختی‌های زندگی آسان‌تر برخورد کنید و راه‌حل‌های مناسب‌تر و روش‌های جدیدتری را برای رفع مشکلات و چالش‌های روزمره‌تان کشف کنید و با انرژی بیشتری لحظات خود را بگذرانید. جالب است بدانید داشتن فانتزی‌های متعدد و رویاهای گوناگون و فکر کردن به آن‌ها سبب تقویت حافظه هم می‌شود در کل استفاده از تخیل در زندگی مشکلات حافظه‌ای را کاهش می‌دهد.

خیال پردازی، فانتزی و تفکر درباره آن‌ها، در حقیقت همان تأثیر ساختار فیزیکی مغز بر احساسات است که در هر فرد و در پاسخ به اطلاعات جدید و متفاوت، به‌طور مداوم تغییر می‌کند و همین امر به نوعی تمرین و تقویتی برای مغز است که علاوه بر قوی نمودن آن، قوه تخیل و خلاق بودن افراد را نیز تقویت کرده و گسترش می‌دهد. درست در زمانی‌که مشغول فکر کردن به فانتزی‌هایتان و خیال‌پردازی درباره آن‌ها هستید، ذهن شما بین قسمت‌های مختلف مغز سفر می‌کند و اطلاعاتی را جمع می‌کند که ممکن است در آینده به یکدیگر مرتبط شوند و همین ارتباطات، در اکثر موارد به ایده‌های جدید و خلاقانه تبدیل می‌گردند. همچنین این امر باعث می‌شود مهارت‌ها و غرایز خود را بیشتر درک کرده و با آن‌ها بیشتر آشنا شوید، درنهایت اعتماد به نفس شما هم افزایش خواهد یافت و به افکار و احساسات خود در دیگر مناطق زندگی اعتماد خواهید کرد.

از دیگر مزایای رویا‌پردازی می‌توان به تقویت و گسترش فعل و انفعالات و روابط اجتماعی اشاره کرد. اگر بتوانید خود را در جای دیگران قرار دهید و تصور کنید که بودن در دنیای آن‌ها به چه شکل خواهد بود، به افراد احساس نزدیکی بیشتری خواهید کرد، شنیدن تجربیات گوناگون و منحصربه‌فرد زندگی آن‌ها کمک قابل توجهی به این امر خواهد کرد؛ درنتیجه تعاملات گسترده‌تری با آن‌ها پیدا می‌کنید و اجتماعتان بزرگ‌تر خواهد شد زیرا ذهن نیمه هوشیار ما از تخیل و احساس برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. جدا کردن واقعیت زندگی به شما این امکان را می‌دهد که احتمالات و حتی محالات را تصور کنید و به بررسی پیامدهای مطلوب و گاهی نامطلوب آن‌ها بپردازید، درنتیجه تجربه شما در کنار تجربیات دیگران باعث کسب دانش و مهارت بیشتری در امور متفاوت می‌شود.

یکی دیگر از تأثیرات بسیار مثبت پرورش فانتزی و خیال پردازی این است که فرد سالم‌تر و شادتری خواهید بود. نکته این است که رویاپردازی شبیه به نوعی هیپنوتیزم سطح پایین است و به هنگام این عمل استرس و فشار کمتری را تجربه خواهید کرد که این موضوع در بهبود سلامت روانی شما کاملا مؤثر است. رها شدن در دنیای فانتزی‌ها و خیالات باعث شادی شما می‌شود زیرا آرزو و امید به وجود آمده در این دنیای رویایی با لذت بردن و احساسات مثبت و خوشایند ارتباط نزدیکی دارد. همچنین شما با استفاده از این موضوع می‌توانید احساسات خود را راحت‌تر بروز دهید و به درک آسان‌تری نسبت به آن‌ها دست یابید و آرامش پیدا کنید.

کلام آخر

فانتزی به هر انسان کمک می‌کند تا بدون به پایان رساندن یک عمل در ذهن خود، آن را تمرین کند و این یک تجربه مثبت و شگفت‌انگیز برای ذهن رویاپرداز ما است. ذهن هشیار منطقی است، برمبنای اصول خاصی عمل می‌کند و تحت تأثیر عقاید، نگرش‌ها و رفتارهایی قرار می‌گیرد که از قبل و با برنامه‌ریزی مشخص شکل گرفته است. ما می‌توانیم خیالات، رویاها و رفتارهای مثبت خود را در افکار نیمه هشیار و ناخودآگاه خود پرورش دهیم و برنامه‌ریزی کنیم، تا به ذهن خودآگاه خود برای رسیدن به اهداف و آرزوها کمک کنیم. ذهن نیمه هشیار ما از طریق تخیل، تجسم و رویاپردازی کردن به ما کمک می‌کند تا فراتر از محدودیت‌های خود در دنیای واقعی برویم و خود را در هرجا که به آن علاقه‌مندیم تصور نماییم.

به طور کلی می‌توان گفت که دنیای فانتزی‌ها محل کشف ناشناخته‌ها و لذت بردن از آن‌ها است پس اگر با خواندن این مطلب آماده‌ی ورود به دنیای رویاها و تخیلات هستید، با ما در ماجراجور همراه باشید، شگفتی‌های جدید و متفاوتی منتظر شما هستند.

همچنین ممکن است به این مطالب علاقه داشته باشید

هزارتو۳
هزارتو چیست؟ اگه از ما بخواین که به این سوال که هزارتو چیست جواب بدیم
تجربه چیست همواره در تمامی مراحل تکرارنشدنی زندگی هر فرد، با وقایع اعجاب‌انگیز، آموزه‌های پرکاربرد
majarajoor